RECENZIA: Disconsolate – Behind The Doors Of Perception (2011/2016)

Chalani z košickej death metalovej úderky Disconsolate uvádzajú na svojom Bandzone profile, že kapela vznikla niekedy koncom roku 2008. Pôvodne ešte ako bočný projekt členov Contempt, no postupne sa z tohto projektu stala regulárna kapela, ktorej v roku 2011 vyšla albumová prvotina Behind The Doors Of Perception. Táto zostala z neznámych príčin nejako zapadnutá prachom a tak sa koncom roka 2016, vďaka Support Underground, dočkala svojej reedície v novom šate.

Nejaké to vtedajšie prepojenie medzi kapelami je skôr otázka na priamych zúčastnených, prípadne téma na rozhovor s kapelou, keďže podľa dostupných informácií som pri hľadaní spojitostí príliš nezmúdrel. Po vydaní albumovej prvotiny došlo však aj na personálne zmeny v radoch kapely. Ako som už ale stihol zakuknúť na aktuálnu zostavu Disconsolate, tak na bubeníckej stoličke úraduje rýchlopalný guľomet Robo Kuzma (Infer, Contempt, ex – Nomenmortis, pričom netreba zabúdať na spoluprácu so Svarthenom v rámci Concubia Nocte a Aeon Winds, alebo aj Machina Baphometa), čo pre mňa osobne znamená značne zvýšenú dávku očakávania, smerom do budúcnosti a k novému pripravovanému materiálu.

Venujme sa však zatiaľ debutovému albumu s názvom Behind The Doors Of Perception, ktorý síce Disconsolate vydali už v roku 2011, ale pod hlavičkou srdciara Koníka a jeho labelu Support Underground vyšla koncom roku 2016 jeho reedícia, znamenajúca zároveň prvý vydaný death metalový album v histórii vydavateľstva, dovtedy zameraného primárne na thrash metalové kapely. Tento príjemný reedičný počin, potešiac nie len skalných priaznivcov smrtiaceho kovu“, sa nesie v znamení vkusného digipacku zaodetého do zemitých odtieňov farieb. V booklete zasunutom v prednej časti obalu sa nachádza všetko, čo pri prvotnom kontakte s albumom považujem za informačne podstatné. Teda okrem zaujímavých fotiek kapely, samotných členov v čase nahrávania a textov skladieb sú to aj ďalšie náležitosti ohľadom samotného procesu nahrávania, masteringu a informácie o všetkých zúčastnených, ktorí prispeli svojim dielom k finálnej podobe albumu Behind The Doors Of Perception.

Pri prvotnom ochutnaní vstupu do hudobnej zložky a následnom prechode do pomyselného sveta, nachádzajúceho sa niekde v diaľke Za dverami vnímania“, sa na mňa vyvalila hutná porcia poctivého death metalu, zaodetá do tradičného kabátu, pri ktorom sa jeho tvorcovia pridržiavali klasickejšieho strihu. V tomto prípade sa však nejedná o čisto ortodoxný old school, no naopak ani o nejakú death metalovú uletenú ultra technickú modernu, alebo nebodaj o melodeathové klišé pre adolescentov. V konečnom dôsledku sa nejedná taktiež ani o nejaký novátorský prínos, na báze niečoho prelomového a doteraz nepoznaného. Jedná sa však o to podstatné. Tým podstatným je, že Disconsolate svojim albumom Behind The Doors Of Perception ponúkajú poslucháčom priehrštie klasického death metalu, počuteľne zahraného poctivo od podlahy, kvalitne a hlavne od srdca. Pridanú hodnotu ponúkaného celku predstavujú esencie v podaní temných melódií, údernej rytmiky a vyvážených zmien tempa, doplnené kreatívnymi sólami a variabilným vokálom, za ktorého pozitívum považujem práve to, že sa neutápa v bezbrehej jednotvárnosti a nie je len fádnym a doplnkovým členom popri melodickej hudobnej hradbe.

Už pri úvodnom goticky-hororovo ladenom intre „Into The Mind“ nastáva magická symbióza s coverom albumu, ktorý predstavuje atmosférickú asociáciu vstupu do neznáma, v tomto prípade vstupu Za dvere vnímania“. Následné skladby odsýpajú jedna za druhou bez nejakého extrémneho vybočenia z nastavených postupov, no musím veľmi rýchlo podotknúť a upriamiť pozornosť na to, že album nie je len na jedno prvotné vypočutie a potom na unáhlené rozhodnutie buď/alebo. Práve pre jeho pestrosť som ho počúval pár dní dookola, až kým sa mi to všetko postupne vstrebalo do tej mojej komnaty vnímania, uložilo do pamäte a čím viac som albumom bombardoval moje sluchovody, tým viac som objavoval tie skryté zákutia a kudrlinky, ktoré postupne vychádzali na povrch.

Chalani sa na albume Behind The Doors Of Perception prezentujú snahou držať sa kľukatých brehov divokej rieky, napustenej spenenými vodami melodickejšieho death metalu, nezabúdajúc však ani na nezanedbateľnú prímes technickosti.  Keď už spomínam chalanov, tak netreba zabudnúť ani na dievčatá, ktoré majú na svedomí textovú stránku albumu. Ak by chcel niekto silou mocou hľadať nejaké porovnávania a pojítka, tak by som možno zakukol do histórie, niekam ku švédskej veličine At The Gates v časoch albumu Slaughter of the Soul. Výsledný zvuk albumu považujem za vydarený, no vzhľadom na death metalové smerovanie mierne ostrejší, čo spoločne aj s určitými postupmi, v niektorých fázach skladieb, prináša osvieženie v podobe dymiacich nábojníc thrashového poprašku. Kto má rád pestrosť, zmeny tempa, blastbeaty prekladané valivými riffmi, growling prechádzajúci až do psychotického screamu a všetko to doplnené poriadnou porciou melodična, určite si príde týmto albumom na svoje.

Tracklist:

1. Into the Mind
  2. The Dark Forest in My Thoughts