Recenzia: SAMSARA – When The Soul Leaves The Body (2017)

Slovenské vydavateľstvo Slovak Metal Army nám dáva veru riadne zabrať porciou nových albumov od kapiel z našej domácej scény. Poradové číslo vydaných albumov pod hlavičkou SMA utešene narastá a čo je podstatné, nejedná sa len o jeden špecifický subžáner, ale príležitosť dostávajú kapely rôzneho zamerania tvrdej hudby, či už je to rock, cez všetky odnože metalu až po core. Tentoraz sa jedná o nový album When The Soul Leaves The Body od funeral doom úderky z Topolčian, pomenovanej SAMSARA. Osobne takúto muziku veľmi môžem. Čo som stihol album popočúvať, tak mi popri veľmi obľúbených klasikoch Draconian, Saturnus, alebo takých My Dying Bride pribudla ďalšia výborná kapela do zoznamu a čo je podstatné, naša Slovenská kapela, ktorá preukázala kvalitu hodnú svetovej scény.

Hudbu ktorú produkujú SAMSARA nevnímam striktne ako čistý extrémne pomalý funeral ako napríklad Esoteric, pri ktorých si často nedokážete poriadne ani tempo odklepnúť, beriem ich skôr ako poriadne ťažký doom metal s výraznými prvkami funeralu, pričom však také sláčikové sample evokujú práve spomínaných My Dying Bride. Jedno však viem určite. SAMSARA znejú výborne a som nesmierne rád, že aj v našich končinách existuje kvalitná kapela s takýmto hudobným zameraním. Pripomeniem len, že krásny front cover albumu má na svedomí známa grécka dizajnérka a grafička Gogo Melone a všetky podstatné informácie nájdete v booklete. Žiaľ, neviem z akého dôvodu tentoraz chýbajú texty, čo považujem za priekak. Minimalistická dvojstránka bez textov skladieb mi ku šťastiu nestačí a trochu aj degraduje celkový výsledný dojem z albumu.

Kým som však dal dokopy nejakú zmysluplnú reč ohľadom albumu When The Soul Leaves The Body, ozval sa mi človek, pre ktorého to všetko má určité zvláštne osobné prepojenie. Takže viac o kapele, novinkovom albume a všeobecne o pocitoch prináša spolupracovník SMA Rado Juriga:

Kvílivý zvuk, ale tebe je to jedno. Všetko ťa odrazu prestáva bolieť, len posledné čo začuješ je ten zvuk a tie hlasy v diaľke. V tom to zrazu príde, priestor kde žiadny čas neexistuje. Priestor je len slovo, je to len tma a tvoje podvedomie. Už ťa vôbec nič nebolí a tá dokonalá harmónia ťa obklopuje tak, že si praješ aby to neskončilo. Nie je nič vidieť, len čistá tma a tá zvláštna energia. Nič viac nič menej! Zrazu cítiš dotyk, aký si doteraz necítil a niekde v diaľke sa ozvali hlasy. Stále niečo hovoria a nič im nerozumieš. Sú to len hlasy. Najhoršie je to, že sa navracia tá neskutočná bolesť. Bože kde to som?! Snažíš sa urputne otvoriť oči, ale tam len dve farby rozmazané, biela a žltá. Ale práve od nich vychádzajú tie dané hlasy. Konečne po dlhej chvíli začínam rozumieť čo to vlastne hovoria. Viete ako sa voláte? Viete kde ste? Viete aký je dátum? Viete …..? Bolesť je to preveľká, ale tá spomienka na harmóniu v tej číro čistej tme, kde neexistuje čas a ani priestor, dáva silu bojovať!

Boj som síce vyhral a som stále tu, no tá známa okrídlená veta „Mne sa nemôže nič stať“ od tohto dňa už pre mňa neplatí. Čas je len slovo, ktoré odmeriava naše bytie v pozemskom živote. Trvalo dva roky a spomenul si na túto situáciu vďaka vypočutí nového, tak dlho očakávaného, albumu When The Soul Leaves The Body od formácie SAMSARA, ktorú vedie jeden skvelý človek Tibi. Tomuto chlapovi učaroval priestor, kde čas stojí a umožňuje komunikáciu s blízkymi, ktorých čas sa v pozemskom bytí ukončil. Je to priestor, kde sa tá bolesť, smútok a radosť stretávajú v jeden kompaktný celok, pod ochrannými zrakmi anjelov a ich roztiahnutých krídiel.

Tibiho som spoznal náhodne na facebooku, pár mesiacov po danej udalosti, kde sa práve komentoval album jednej veľaznámej kapely Shape of Despair. No a práve vtedy mi Tibi podstrčil bandzone profil kapely SAMSARA, ktorej skladby ma okamžite pevne chytili za srdce a ukázali, že sa nesmie hľadať len na to zlé, ale že aj bolesť, alebo smútok vedia ponúknuť svojim spôsobom niečo príjemné. A presne takým je aj nový album When The Soul Leaves The Body.

Malinké to Slovensko naše, ale hodné sveta. Každá matka keď stratí svoje dieťa plače a občas sa ronenie slaných sĺz zmení na potôčik krvi. Toto sa vraj dialo aj pri ukrižovaní dnešného kresťanského idolu Ježiša Krista. Ono to často nie je vidieť, ale aj v dnešnej dobe každá matka roní obrazne povedané krv a nie len slzy. Tento ústredný motív s jednoduchým námetom a podfarbený fialovo-modrou farbou vytvára jedinečnú atmosféru, už len keď si daný zvukový nosič vezmete po prvý krát do rúk. Jednoznačne tu opäť raz platí, že v jednoduchosti je krása a myslím, že sa to naplnilo na 100%. Čo však môže poslucháča ešte prekvapiť pri albume When The Soul Leaves The Body?

Už len samotný front cover bookletu navodzuje neskonalú atmosféru trápenia, bolesti a zúfalstva. Keď s vami najprv zamáva pohľad na front cover, tak následne vás hudba prenesie do takých miest, kde tie tri spomínané bolesti akoby neboli. Hneď úvodná skladba When The Soul Leaves The Body sa vám vryje poriadne pod kožu a nasmeruje si to až niekam do hĺbky duše. Bicie v úvode skladby navodzujú zvuk padania hliny na rakvu. Následné ťahavé gitarové party, svojou hutnosťou pripomínajúce priam plač nevinných, vás nenechajú ani na malú chvíľu chladnými a začnú vás vťahovať do vnútra a ničiť svojou mŕtvolnou melódiou. Keď sa ústredné tempo v skladbe začína spomaľovať, ako tlkot srdca pomaly prestávajúceho biť, príde náhle, doslova až priam vyletí ostrý zvuk gitary, režúci posledné výdychy umierajúceho človeka.

Samotný album When The Soul Leaves The Body trvá cca 56 minút a obsahuje 6 skladieb funeral doom metalového razenia, kde sa tklivé melódie nepretekajú v rýchlosti a nemusia bojovať ani s nejakou prehnanou besnosťou riffov, ale každý jeden zahraný tón pripomína priam pomalé nádychy a zhutňovanie všetkého čo človek prežil, do jedného bodu v poslednej sekunde svojho života. V skladbách cítiť vyzretosť lídra kapely vo svojom prednese, kde skvele zapracováva aj svoj temný growling smrti, miestami menený do akéhosi temného recitovania. Dĺžka skladieb sa pohybuje od 8 do 14 minút, pričom výnimku tvorí len skladba It´s Close, kde pri pomalom vybrnkávaní na španielku prebieha posmrtné recitovanie, za doprovodu šialenej bytosti kdesi v diaľke. Do skladieb sú veľmi precízne zakomponované sláčikové a klavírne sample s rozmanitými melódiami, ktoré len znásobujú výslednú krivku kvality albumu When The Soul Leaves The Body. Takto krásny funeral doom je priam neskutočný a ja pevne verím, že SAMSARA exploduje až niekam medzi hudobné hviezdy na pomyselnom nebi.

Gitarové linky navodzujú jednu mŕtvolnú atmosféru za druhou, pričom bolesť vášho tela sa úplne stráca niekde v časopriestore a strach sa stáva pojmom, ktorý už ani nevnímate. Tibi svojim hlbokým a kazateľským vokálom, občas siahajúcim do ťažkého growlingu, dáva skladbám potrebnú explodujúcu silu. Nie je to však sila ničenia a smútku, je to sila, ktorá ukazuje prečo žiť a nie umierať! Dva roky sa oplatilo čakať. Tibi klobúk dolu pred tým čo SAMSARA stvorila a je jedno či sú to padlí, alebo plačúci anjeli, hlavne nech stoja pri tebe a pomáhajú tvoriť takéto diela! K tomuto albumu ma ťahá mnoho spomienok a som rád, že som sa dočkal vydania. Ešte raz vďaka TibiJuraj (SMA), vďaka vám som sa dočkal!

P.S.: Pokiaľ niekto očakával takú tú klasickú recenziu tak sa ospravedlňujem, ale po napísaní toho všetkého je to v podstate vlastne moja… Toto dielo nesmie chýbať v žiadnej metalovej hudobnej zbierke. Áno… a milujem skladbu When The Soul Leaves The Body…užite si taktiež tento album!

Tracklist :

1. When The Soul Leaves The Body
  2. The Letter About Knowledge